Monday 29 April 2013

#PRU13 - Wasiat saat terakhir...

Selongkar ingin berkongsi dengan semua rakan dan sahabat pembaca...

"Maaf mengganggu kalian. Aku mencoret senaskah ini bertujuan untuk mengingati sesama kita. Percayalah... Aku bkn mencoret untuk menyinggung ke parti mana2 pun. Tp aku resah sehingga apa yang aku karang ini telah ku habiskan sehingga 3 hari.

Kalian semua,

Kian hari kian pelik aku melihat. Fitnah di sana sini. Mencari salah sini sana. Bukan mudah nak mempertahankan sesuatu. Tapi mudah mencari salah. Mana ada manusia yang 'perfect' melainkan Rasul SAW aja. Aku berani mencabar kalian. Kalau kalian kata PR semuanya betul, BN semuanya benar, tampilkan aku seorang calon. Kita lihat sama ada dia tak melakukan kesalahan. Sampai ke hari ini, mencari salah memang mudah. Klu tak dapat cari salah dari segi fizikal, ia boleh cari salah faktor kekeluargaan, faktor kewangan, faktor keturunan dan ada yang sanggup mencari salah dengan membuka aib dan bermacam-macam lagi faktor. Mudahkan? Sapa2 pun boleh buat?

Kalian serta saudaraku,

Kenapa kita perlu menukar sesuatu yang ada? Kenapa? Aku pun rasa hairan. Kalau kalian mahu menukar, adakah kalian sendiri telah menukar harta kalian atau benda kalian yang telah lama. Ku bagi contoh, kereta kalian. Adakah anda akan tukar kereta kalian?, sedangkan kereta itu telah lama dengan kalian. Apa yang kutahu, kalian menjaga dan menambah baik kereta tersebut. Adakah kalian terfikir sekiranya kalian menukar kereta itu, kalian akan merindui kereta dan ku pasti kalian akan menyesal kerana kereta baru kalian tak akan sama mcm yg kalian temui seblum ini. Kalian pasti merasa bersalah ketika itu, tp sudah terlambat, terlajak perahu blh diundur bak kata pepatah. Kenapa kita tak tambah baik saja. Kalian sendiri tak mampu menukar benda lama yang kalian bergantung selama ini. Apatah lagi sebuah negara?

Kalian y ku sayangi,

Coretan ini tidak bermakna lagi jika kalian tidak sebarkan kepada rakan2 yang lain. Forward lah kata-kataku ini. Nescayanya kalau akan merenung sejenak sebelum kalian membuat sesuatu keputusan yang besar. Sebelum melakukannya, adakah kalian semua terfikir yang kalian ini telah 'perfect' dan tak ada salah?, adakah kalian sendiri mampu menukar sesuatu barang yang byk jasa kepada kalian?, adakah kalian berani menghadapi masa hadapan dengan apa y kalian buat ini? adakan ia akan menjamin kalian?. Tepuk dada tanya iman. Sekiranya 'YA' kesemua jawapan di atas, maka kalian adalah org yang 'perfect' dan mempunyai hati yang betul2 hebat. Maka tunaikan lah apa yang kalian inginkan. Ku peringatkan kalian bahawa, sebelum ku tamatkan warkah ini, fikir lah dulu. Seperti pepatah, "ikut hati mati, ikut rasa binasa".

Salam sayang dan kasih dariku utk semua pejuang.
Ikhlas daripada DIRI AKU- M.I.A


Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network